středa 3. září 2014

Jak jsem proplouvala školními léty

To že je prvního září jsem zjistila až bolestně v tramvaji. Přetáhnul mě v rámci šermu se spolužákem pravítkem nějaký naštvaný chlapeček, kterému maminka koupila celý vybavený penál. Poděkovala jsem bohu, že prvňáci nemusejí mít i kružítka a ponořila jsem se do vzpomínek, ze kterých bych chtěla sestavit dnešní trochu fejeton, trochu seznam traumat ze školních lavic.

Tak začněme třeba věkem předškolním. Špatně mi docházejí roky, takže jsem musela k psycholožce, aby mi posvětila, že můžu jít do první třídy v pěti letech. Moc si toho nepamatuju, malovaly se nějaké čtverečky a poznávaly vlajky (ve !!!čtyřech!!! letech). Milá paní psycholožka sice shledala, že nejsem úplný retard, ale že pokud půjdu do školy v pěti, tak se moje genialita neprojeví tak důkladně, jak za rok. Lehla jsem si na chodník a plakala, že do školy prostě chci jít, že už mám na to šatičky a že ve školce už nebudu ani minutu. S odstupem let vidím, že se stejně spletla a genialita nijak neutrpěla….


V první třídě přišlo jaro a tak se paní učitelka jala nám ukazovat, jak všechno pučí. Museli jsme si donést vatičku a fazoli, abychom pozorovali klíček. Myslím, že zde začalo mé nepřátelství s přírodou. Nejenom, že moje fazole nenaklíčila. Po týdnu se na vlhké vatičce nafoukla a v hodině matematiky vybouchla. Smradlavý hnis z ní potřísnil milimetrový papír premiantce Zdeničce, která se se mnou začala opět bavit až na vánoce, když jsem jí koupila obrovského plyšového medvěda.

V primě na gymnáziu jsem zažila pocit, který zažívají lidé, které nepovýší. Moje kampaň na předsedkyni třídy selhala a mně byla udělena akorát funkce nástěnkářky. Během gymnaziálních let jsem zjistila, že je mnohem lepší zůstat šedou eminencí v pozadí, která kecá do všeho, ale nemá za nic zodpovědnost.

Měřím 179 cm a v tercii jsem byla blond. To se mi vymstilo, když jsme brali nacismus. Učitel podotknul, že pokud je tu někdo podobný árijské rase, tak jsem to právě já. Probrečela jsem půlden na záchodě, protože jsem všechny musela přesvědčovat, že žádná nacistka nejsem a že bych nikdy židovského spolužáka neudala.

Dalším mým nepřítelem byl učitel občanské výchovy, který nás měl zároveň na tělocvik. Moc dobře věděl, že neumím udělat ani kotoul a skok do písku vypadá jako přílet vesmírného krtka. V občance nám vysvětloval, jak vypadá pojem kalokagathia. „Jedná se o soulad inteligence, vzdělání a sportovního vyladění těla. Například všichni se podívejte tady na Gáju (říkal mi Gájo, protože si mě pletl se spolužačkou), ta rozhodně tento ideál nenaplňuje.“ Dodnes nechápe, čímže se mě to tehdá dotknul.

Maturita, to jsou zážitky, které člověk omílá pořád dokola. Já nikdy nezapomenu mé učitelce němčiny, že mi dala trojku. Uměla jsem VŠECHNO. Vytáhla jsem si Lichtenštejnsko a započala jsem frází na jaké rozloze se tato země ROZKLÁDÁ. Ne, že tam JE, ale že se ROZKLÁDÁ. Mám podezření, že naše učitelka mi místy ani nerozuměla a proto, když jsem se nadechovala, zeptala se mě, co bych dělala v Bodamském jezeře. Vzhledem k tomu, že mám strach z přírodních koupališť jsem měla sto chutí říct, že bych do něj ani malíčkem nevlezla. Představa, že se mě dotkne při koupání ryba mě opravdu upřímně děsí. Učitelka můj děs z plazů a šupin identifikovala jako nevědomost a vyhodila mě.  

Hlásila jsem se na práva. Ve svých dost barvitých představách jsem se viděla jako soudkyně, která přísně odděluje dobro od zla a občas je v živém přenosu televizních zpráv. Nevzali mě. Teď, když se setkám se studentem práv, upřímně jej nenávidím a přeju mu spoustu opakovaných zkoušek. A když zjistím, že někdo během svého studia práv nechal, mám pocit, že on je přesně ten, který mi zabíral v pořadníku místo.

Ale jestli čekáte, že teď napíšu, že mi školní bezstarostná léta chybí, tak to se teda kluci a holky pletete. Velmi jsem trpěla tím, že nikdo kromě mě nepromýšlel outfit na celotřídní focení. A teď, když už jsme všichni dospělí, můžeme se scházet v hospodách u piva a rumu místo u školní svačiny a věřte nebo ne, pro mě to má skoro větší kouzlo. Tak vám přeji hezké září a bacha na malé hajzlíky v tramvajích, rozzuřené po hodině geometrie.


P.S.: A ona Gája, se kterou si mě pan učitel občanky pletl, byla červenovlasá. (Myslím, že měl nějakou vážnou poruchu vnímání.)

Žádné komentáře:

Okomentovat