Jsem velkou fanynkou divadla. Tak velkou, že jsem dokonce
začala psát divadelní recenze. Moje podobizna od té doby visí na třech
brněnských večerních divadelních pokladnách. Ve dvou divadlech mi tvrdili, že
můj ISIC je neplatný a proto mě nemůžou do divadla pustit. Na nákupy
v předprodeji jsem si musela založit nový email, který neobsahuje moje
jméno.
Čemu však nemůžu přijít na chuť je opera. Rodiče mě velmi
pečlivě k divadlu vedli, když však jednou dostali k výročí svatby
lístky na Prodanou nevěstu málem se rozvedli. Nakonec se tatínkovi podařilo
onemocnět. Operu prostě nemáme v krvi.
Říkala jsem si, že už jsem umělecky zase dále a tak jsem se
rozhodla, že nastal čas vypravit se na operní představení. Sedly jsme s Kačenkou
(mou nejmilejší kamarádkou a spolubydlící((povinný údaj))) k počítači a
vybíraly jsme představení. Neměly jsme o repertoáru žádnou představu a tak jsme
se vydaly směrem vizuálního výběru. Moc se nám líbily Sicilské nešpory Giuseppe
Verdiho. Nikdy, prosím vás na kolenou, nikdy, nevybírejte představení podle
toho, jak moc je podle fotek podobné letošním trendům na přehlídkových
molech!!! My jsme se nechaly ošálit a nastrojené jsme vyrazily směr Janáčkovo
divadlo.
Mělo nám být rovnou podezřelé, že jsme nedostaly klasická
studentská místa. Místo toho, abychom dostaly třetí pořadí vzadu, seděly jsme
v první řadě. Paní na pokladně říkala něco v tom smyslu, že alespoň
první řada by byla hezká vyprodaná. Nikde na chodbě nevisel program, na kterém
by byla uvedena délka představení.
Začátek inscenace byl zmateně komický. Při předehře se
zasekla opona. Musím říct, že je pevná, ne látková. Když se po čtvrt hodině
nepodařilo zprovoznit kladky, rozhodli se dva hlavní protagonisté, že úvodní
árii zazpívají před oponou. Sopranistka oponu podlezla v pohodě. Horší to
bylo s basistou, který se padesáti centimetrovou škvírou mezi jevištěm a
oponou nemohl protáhnout. Problém byl hlavně v tom, že když se soukal
břichem, opona se spustila dolů. Řvát někoho tak čistě a s takovou
dynamikou už jsem dlouho neslyšela.
Po dvou hodinách jsem byla už opravdu unavená a čas jsem si
krátila trháním vstupenky na čtverečky. Následně jsem je házela do oddělení
mých neoblíbených dechů. Z letargie mě vytrhl hudebník, který čtverečky
nasál do klarinetu a začal se dusit. Měl takový smysl pro rytmus, že stále
úpěnlivě hleděl na dirigenta a kašlal do synkop. O přestávce jsme se snažily
najít nějakou uvaděčku, která by nám prozradila, jak dlouhá bude druhá půlka.
Nikde jsme žádnou nenašly, podezírám je, že se nenápadně infiltrovaly mezi
návštěvníky.
Katka se zamkla na záchodě a odmítala se na druhou polovinu
vrátit do sálu. Odemkla až ve chvíli, kdy jsem zjistila, že mám lístek od
šatny. Přes dveře jsem jí vyhrožovala, že vyzvednu její kabát. Že návrhářský
kousek z prvotřídní střižní vlny věnuji bezdomovci, kterého takový materiál
zaručeně při noclehu v kontejneru potěší. Tato hrozba ji tak vyděsila, že
vyletěla ze záchodu a po cestě nahnala do hlediště i zbytek diváků. Přibrala i
servírky z bufetu.
Druhá polovina byla snad ještě horší. Scéna se sestávala z různě
vysokých černých panelů. Zpěváci je v zaujetí múzou přehlíželi a tak se
hlavní protagonistka při bolestné árii natáhla jak dlouhá, tak široká. Je
pravda, že s krví, která jí prýštila z nosu, vypadala mnohem
autentičtěji. Titulkovací zařízení se zaseklo na větě Můj otče!, takže i při zjevné milostné scéně člověk přemýšlel,
jestli je svědkem incestu, nebo nějaké dost úchylné erotické hry. Když po
čtyřech hodinách opera konečně skončila a uvaděčky odemkly uzamčený sál, vystřelily
jsme jako splašené. Než jsme došly domů, rozebraly jsme celou situaci a byly
jsme na sebe hrdé, že jsme to přežily. Po příchodu do bytu se nám ovšem dostalo
ocenění pro hrdinky. Spolubydlící, která studuje operní zpěv na JAMU, se nás
ptala, na čem jsme byly. Když jsme jí řekly, že na Verdim pronesla zpěvavě: „Na
Sicilských nešporách?! A to jste vydržely? To ví každej, že se na to nechodí.“ Katka mi vrazila pěstí do žeber, protože je
tak malá, že na hlavu mi nedosáhne. Týden držela můj kabát jako rukojmí a
nabízela ho na Akru k prodeji od koruny.
Od té doby jsme na opeře nebyly. Kačenka se mnou odmítá
vyjít z domu na jakoukoli kulturu. A vždycky, když jdu kolem Janáčkova
divadla, popadne mě stejný adrenalin jako na stezce odvahy na základce.
Žádné komentáře:
Okomentovat